Jdi na obsah Jdi na menu
 


Hospodaření-trh

TRH

Trh = můžeme chápat jako:

- místo, kde se prodává zboží a služby
- určitý systém či mechanismus, činnost (akt) koupě a prodeje mezi kupujícím a prodávajícím (dochází ke směně peněz) + může to být tržnice, kancelář, ulice, internet, telefonicky aj..

 

Cena = protihodnota pro získání zboží nebo služby ve směně, peněžitá částka, kterou je třeba při získání zboží a služeb zaplatit

- cena brutto = cena i s obalem
- cena netto = cena bez obalu
- tržní cena = cena, za kterou se výrobek nebo služba prodá na trhu
 
Účastníci trhu + faktory trhu

Domácnosti = její členové na trhu nakupují zboží (statky a služby), které potřebují ke svému životu a zároveň nabízejí svou práci aby si vydělali peníze

Firmy = představitelé podniků či jednotliví podnikatelé na trhu nabízejí své zboží za účelem zisku a zároveň zde nakupují vše, co k podnikání potřebují (tzn. suroviny, práci, stroje atd..)

Poptávka =  je množství peněz, které jsou kupující ochotni na trhu koupit za určitou cenu

Nabídka = je množství zboží, které výrobci (prodávající) dobrovolně dodávají na trh při určité ceně

 

Tito účastníci mají na trhu buď:

- Příjmy (výnosy) = zisk „marže“

- Výdaje (náklady) = ztráta „manko“

 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář